Elke sector heeft baat bij een ondernemende cultuur. Het gaat vooral over de manier van (samen)werken, denken en bouwen aan de organisatie
De verschillende aanpakken zijn afhankelijk van her aantal medewerkers.
- Bedrijf minder dan 8 medewerkers:
Bij een bedrijf (mijn ervaring leert tot +- 8 medewerkers) ervaar je dat het ondernemend DNA sterk aanwezig is bij iedereen. De grootte van de groep is beperkter, waardoor structuren met leidinggevenden over anderen eerder uitzonderlijk is.
Iedereen vervult vaak meerdere taken binnen de organisatie met als gevolg: een open communicatiestijl en een nauwe onderlinge samenwerking. Je bent als het ware nog van de meeste zaken op de hoogte.
De medewerkers staan dagdagelijks nog dicht bij de oprichter(s) waardoor de waarden en normen, alsook het begrijpen van de bedrijfsambities, voldoende gekend zijn.
- Bedrijf meer dan 8 medewerkers:
Bij bedrijven met meer medewerkers is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van het belang van intrapreneurschip.
De eerste stap is durven je interne werking in vraag te stellen en definiëren wat goed loopt en waar aandacht aan moet besteed worden. De tweede stap is het uitwerken van een haalbaar plan om intern ondernemerschap te stimuleren en bij voorkeur samen met de medewerkers. Stap 3 is het gewoon doen, de evolutie monitoren en bijsturen waar nodig.
In deze fase zit het intrapreneurship nog steeds in het DNA van het bedrijf en dus ook bij de medewerkers.
Indien je nog in deze situatie zit kan je (samen met het team) pro actief nadenken wat het beste plan is bij de onboarding van nieuwe collega's. Bijvoorbeeld op voorhand een interne SWOT-analyse opmaken is een handige manier om een passende aanpak te bekomen. De eerste medewerkers zijn jouw ambassadeurs, dus hun inbreng, visie, kennis is belangrijk om het intern ondernemerschap verder uit te rollen bij de groei van je bedrijf.
Bij heel wat organisaties ligt de focus van een groei vooral extern (klanten, leverancier). Wat als gevolg heeft dat er minder aandacht is voor de interne werking of medewerker. Een vaak geziene en geen ongewone situatie, maar op een gegeven moment bots je op barrières. Vaststellingen zoals; de drive is verdwenen, er zijn meer medewerkers en toch gaat het werk trager. Het management team is niet meer onderling gealigneerd, er is geen doorstroom meer van cruciale informatie...
Die pijnpunten brengen we zo snel mogelijk in kaart en benoemen we eerlijk bij naam. Nadien werken we een haalbaar plan van aanpak uit zodat je meteen gedreven aan de slag kan.