Cookie instellingen
We gebruiken cookies om uw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Accepteer alle
Cookie voorkeuren
Cookie instellingen
Cookie voorkeuren
Noodzakelijke cookies zijn nodig om de basisfuncties van de website (zoals het instellen van uw privacyvoorkeuren, inloggen, het invullen van formulieren, ...) op een degelijke manier te laten werken, en kunnen om die reden niet geweigerd worden.

U kunt uw browser zo instellen dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u wordt gewaarschuwd, maar sommige delen van de site zullen dan niet werken. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies zijn nodig om de basisfuncties van de website (zoals het instellen van uw privacyvoorkeuren, inloggen, het invullen van formulieren, ...) op een degelijke manier te laten werken, en kunnen om die reden niet geweigerd worden.

U kunt uw browser zo instellen dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u wordt gewaarschuwd, maar sommige delen van de site zullen dan niet werken. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Functionele cookies
Disabled
Deze cookies staan toe dat de website bepaalde voorkeuren van de gebruiker onthoudt om het bezoek aan de website te vereenvoudigen (zoals het onthouden van de items in een winkelmandje, welke taal u verkiest, voor welke regio u weerberichten wilt ontvangen of wat uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn, ...).
Lyssna logo

Intrapreneurship is the only survival attitude.

Intrapreneurship is not a choice, it is the only survival attitude” (Pinchot)

Intrapreneurship in de 20ste eeuw
In 1978 introduceerde Gifford Pinchot samen met zijn vrouw Elizabeth de term "Intrapreneurship”.
Het woord werd in 1992 opgenomen in The American Heritage Dictionary.
Als omschrijving gebruikte de American Heritage Dictionary de volgende: A person within a large corporation who takes direct responsibility for turning an idea into a profitable finished product through assertive risk-taking and innovation.
Gifford en zijn vrouw ondersteunden meer dan de helft van de Fortune 100 bedrijven bij het realiseren van nieuwe producten en bedrijven. Ze adviseren organisaties en onderwijs welke systemen ze kunnen hanteren die de ondernemende cultuur stimuleert.

Intrapreneurship in de 21ste eeuw
Er is tot op heden nog steeds geen éénduidige definitie van intrapreneurship maar de kenmerken van een intrapreneur en een ondernemende bedrijfscultuur zijn wel te definiëren.
Ik som er graag enkele op (niet limitatief).

Profiel van een intrapreneur
  • Ze durven risico’s nemen
  • Ze zien opportuniteiten
  • Ze werken hard en zijn toegewijd
  • Ze zijn positief ingesteld.
  • Ze werken liefst samen met anderen
  • De innovatie die ze teweegbrengen is een meerwaarde voor het volledige bedrijf

Profiel van een ondernemend bedrijf
  • Onderling vertrouwen
  • Kernwaarden zijn gekend en worden gedragen door iedereen
  • Er is een transparante en een open communicatiestijl
  • Het bedrijf biedt ruimte aan de medewerker om ideeën te bedenken en te realiseren.
  • Er is aandacht voor het individu
  • De sterktes (en niet alleen de diploma’s) of titels van de medewerkers en eigenaars zijn gekend bij iedereen in de organisatie.

Conclusie
Intrapreneuship of ondernemen van binnenuit koppelt de talenten van de medewerkers aan de organisatie.
Als medewerker is het belangrijk dat je zelfkennis hebt en je talenten kent.
Talenten van de medewerkers kunnen ontwikkeld worden eens het bedrijf deze (er)kent en de mogelijkheid biedt om dit te doen.

Ik sluit graag met deze mooie quote; Innovations never happen as planned (Pinchot)