Voor velen onder ons is het Fika moment een onbekend begrip.
Wat is dit precies?
Het is een dagelijks Zweeds ritueel waarbij alle lagen van de bevolking om 11 uur en 15 uur de tijd nemen voor een koffie. Fika doe je thuis, op kantoor, bij iemand op bezoek...
Het woord Fika is zo sterk aan Zweden verbonden dat er geen vertalingen van het woord zijn.
Maar wat maakt nu dat moment zo bijzonder?
Waarom maakt een drukke zakenman hier tijd voor? Hier is toch alleen maar pauze nemen, een kop koffie drinken met iets lekkers? Het is veel meer dan dit. Tijdens het fika moment wordt even mentaal en/of fysiek afstand genomen van waar je mee bezig bent.
De activiteit op zich, namelijk iets eten en drinken, is niet de hoofdzaak.
Op dat moment is er vooral plaats voor de rust, het ontmoeten, de reflectie, de beleving, het connecteren met elkaar.
In bedrijven is dit moment een prachtig voorbeeld hoe intrapreneurship gestimuleerd kan worden.
Alle lagen van de organisatie drinken samen koffie en ik som graag enkele positieve gevolgen hiervan op.
Een gunstig gevolg hiervan is dat iedereen bereikbaar is binnen de organisatie.
Je leert de mens achter je collega's kennen waardoor samenwerken vaak veel vlotter gaat en waar respect voorop komt te staan.
De gespreksonderwerpen kunnen heel divers zijn en het eerste doel is om niet over professionele zaken te praten maar het is uiteraard ook niet verboden.
Gelet op de bedrijfscontext van het koffiemoment is het niet ongebruikelijk dat een medecollega toch als klankbord gebruikt wordt voor een nieuw idee of advies vraagt hoe om te gaan met een bepaalde situaties binnen het bedrijf of onder collega's.
De oplossing wordt hierdoor vaak aangereikt tijdens dat moment door onderling te sparren.
Een ander positief gevolg hiervan is dat de medewerkers oplossingsgericht leren denken door elkaar aan te vullen.
Als kers op de taart merk je dat het bedrijf de positieve bedrijfssfeer kan behouden en crisismanagement eerder beperkt is want de oplossing voor het probleem is vaak onderling bekomen alvorens het probleem de organisatie bereikt.
Slimme investering?
Ik kan mij inbeelden dat sommigen deze 'verloren' werktijd zullen zien als een pure kost.
Niets is minder waar. Het is een investering met een hoog rendement voor het bedrijf en voor elk individu.
Ik doe dan ook een warme oproep aan bedrijven om de invulling en het belang van onze koffiecorner te herzien.
Het absolute gevolg van deze mooie Zweedse traditie is dat de productiviteit een boost krijgt en dat wensen we toch allemaal?